Gotische architectuur in België

TitelGotische architectuur in België
PublicatietypeBoek
Publicatiejaar1997
AuteursBuyle, M, Coomans, T, Esther, J, Genicot, L
UitgeverLannoo
PlaatsTielt
Notities

De gotische architectuur in ons land is rijk en verscheiden. Iedereen kent de indrukwekkende en qua hoogte vaak letterlijk ‘hemeltergende’ gotische kathedralen. Hun imposante aard laat zelfs de grootste ongelovige niet onberoerd. Verrassender zijn wellicht de talrijke burgerlijke gebouwen die ons land rijk is: niet alleen stadhuizen en belforten, maar ook woonhuizen en vele andere gebouwen getuigen op hun beurt van de veelzijdigheid van de gotische stijl.
De grote verscheidenheid heeft niet alleen te maken met de uiteenlopende functies van het gebouw, maar ook met de talrijke lokale verschillen: de Scheldegotiek heeft heel wat anders te bieden dan de gotiek uit het Maasland. De grootste troef van deze uitgave is dat al deze stijlen en substijlen met hun lokale en chronologische verschillen op een rijtje worden gezet.
Vier gespecialiseerde auteurs schreven de tekst, terwijl Oswald Pauwels instond voor de realisatie van de fotografie die de verbeelding vaak overtreft.De term gotiek is etymologisch noch bouwkundig eenvoudig te omschrijven. Het woord zou voor het eerst in Italië opduiken, waar de gotische stijl, uitgezonderd in het noorden van het schiereiland, eigenlijk nooit ingeburgerd raakt en de architecturale structuur niet echt geassimileerd. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hun afkeuring voor deze stijl samenvalt met het begin van de Toscaanse proto-Renaissance van Petrarca en Cimabue. Filarete ziet er rond 146O slechts een hoop rommel in, naar hier gebracht door een barbaars volk en Vasari zal honderd jaar later de stile gotico koudweg afwijzen.

De term gotiek is etymologisch noch bouwkundig eenvoudig te omschrijven. Het woord zou voor het eerst in Italië opduiken, waar de gotische stijl, uitgezonderd in het noorden van het schiereiland, eigenlijk nooit ingeburgerd raakt en de architecturale structuur niet echt geassimileerd. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hun afkeuring voor deze stijl samenvalt met het begin van de Toscaanse proto-Renaissance van Petrarca en Cimabue. Filarete ziet er rond 146O slechts een hoop rommel in, naar hier gebracht door een barbaars volk en Vasari zal honderd jaar later de stile gotico koudweg afwijzen.

Citation KeyBuyle:1997a
VerantwoordelijkeTCOOMANS, MBUYLE